W środę, 4 grudnia 2024 r., odbyła się druga runda konkursu „Kompetencje cyfrowe i wyzwania współczesnego rynku pracy”, organizowanego przez Dział Współpracy Międzynarodowej przy współpracy z Wydziałami: Budowy Maszyn i Informatyki oraz Zarządzania i Transportu dla szkół średnich z naszego regionu.
O godzinie 9:00, na kampus przybyły drużyny reprezentujące: I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Bielsku-Białej, II Liceum Ogólnokształcące im. Adama Asnyka w Bielsku-Białej, IV Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Bielsku-Białej, VI Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. Armii Krajowej w Bielsku-Białej oraz Zespół Szkół Elektronicznych, Elektrycznych i Mechanicznych im. Jędrzeja Śniadeckiego w Bielsku-Białej.
W przeciwieństwie do teoretycznego charakteru zmagań pierwszej rundy, w którym uczestnicy mieli się wykazać wiedzą na temat funkcjonowania Unii Europejskiej i programu Erasmus+, runda druga miała praktyczny wymiar. Uczestnicy zostali zaproszeni do laboratorium modelowania komputerowego A23, gdzie powitał ich opiekun konkursu, dr hab. inż. Tomasz Knefel, prof. UBB. Następnie dr hab. inż. Andrzej Urbaś, prof. UBB wprowadził ich w podstawowe zagadnienia modelowania komputerowego za pomocą oprogramowania MSC.Adams, przeznaczonego do zaawansowanej analizy kinematyki i dynamiki układów mechanicznych. Po czasie przeznaczonym na swobodny trening i oswojenie się z przedstawionymi narzędziami oraz przerwie obiadowej przyszła pora na zadanie konkursowe. Było nim przygotowanie prototypu dowolnego urządzenia a następnie omówienie go przed komisją. Oceniane były cztery kategorie: funkcjonalność projektu, jego kreatywność, stopień skomplikowania oraz prezentacja modelu. W skład komisji konkursowej weszli: dr hab. inż. Tomasz Knefel, prof. UBB, dr hab. inż. Andrzej Urbaś, prof. UBB i dr Piotr Dziwiński. Pracę Komisji wspierał mgr inż. Bartosz Dębowski z Działu Współpracy Międzynarodowej.
Komisja była pod dużym wrażeniem poziomu zaprezentowanych projektów i sprawności poruszania się w specjalistycznym oprogramowaniu osiągniętej przez uczestników w stosunkowo krótkim czasie. Ponieważ większość uczestników reprezentowała profile kształcenia raczej nie kojarzone z inżynierią, tym samym skutecznie został przełamany stereotyp humanisty nie radzącego sobie z tego typu problemami. O tym pozytywnym wrażeniu komisji świadczyć mogą wyniki, w których zwycięzcy osiągnęli maksymalną możliwą do zdobycia liczbę 120 punktów, a znaczna część pozostałych drużyn była bardzo blisko osiągnięcia tego wyniku.
Wyniki II rundy konkursu „Kompetencje cyfrowe i wyzwania współczesnego rynku pracy” przedstawiają się następująco:
Po przeskalowaniu powyższych punktów i ich zsumowaniu z punktami za pierwszą rundę klasyfikacja generalna konkursu przedstawia się jak następuje:
©2023 UBB. Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: OPTeam S.A.