
W dniu 15 grudnia 2022 r. Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej wydało pozytywną ocenę programową kierunku kierunku filologia polska na poziomie studiów pierwszego i drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim.
Następna ocena programowa powinna nastąpić w roku akademickim 2028/2029.
Dla pasjonatów kultury i literatury, wszystkich, którzy marzą o powrocie do szkoły – w nowej roli – oraz tych, którzy w świecie nowych mediów chcą się poczuć jak ryba w wodzie.
Wybór jednej z oferowanych specjalności uczyni z Ciebie nauczyciela polonistę lub specjalistę od szeroko rozumianej komunikacji. Na studiach filologicznych staniesz się mistrzem słowa i zdobędziesz wiedzę, umiejętności i uprawnienia, które pozwolą Ci pracować w instytucjach kultury, szkołach, redakcjach, bądź agencjach – wszędzie tam, gdzie wyobraźnia i umiejętność „wyjęzyczenia się” są kluczem do sukcesu. Filologia polska to kierunek dla wszystkich kreatywnych, humanistycznych i otwartych na poszerzanie wiedzy umysłów.
Specjalności:
- Nauczycielska
Absolwent specjalności posiada wiedzę z zakresu:
- literaturoznawstwa i językoznawstwa
- podstaw nowoczesnej pedagogiki i psychologii
- metodyki nauczania literatury i kształcenia językowego
- kultury współczesnej
Student(ka) uzyskuje II część przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego - nabywa uprawnienia do nauczania w szkole podstawowej i szkole ponadpodstawowej oraz we wszystkich rodzajach placówek oświatowych, zgodnie ze standardami określonymi przez MNiSW z 2019 r.
Potrafi:
- nauczać języka polskiego w szkole podstawowej i szkole ponadpodstawowej
- analizować teksty kultury
- mistrzowsko tworzyć i redagować tekstów
Gdzie znajdzie pracę?
- m.in. szkoły podstawowe i ponadpodstawowe
- instytucje kultury
- placówki oświatowe i samorząd lokalny
- wydawnictwa i redakcje czasopism
- Projektowanie komunikacji (communication design)
Absolwent specjalności posiada wiedzę z zakresu:
- teorii komunikacji w środowiskach starych i nowych mediów
- architektury i designu informacji
- interdyscyplinarnych strategii komunikacyjnych
- reklamy i public relations
- zarządzania projektem
Potrafi:
- organizować przestrzeń komunikacyjną firm i instytucji
- poruszać się w świecie nowoczesnego copywritingu
- zarządzać potencjałem know-how i pracą w zespole
- szybko dostosowywać się do potrzeb rynku w zawodach kreatywnych
Gdzie znajdzie pracę?
- w domach mediowych
- w działach public relations i marketingu
- w agencjach brandingowych
- w redakcjach portali internetowych
- wszędzie tam, gdzie potrzebna jest skuteczna komunikacja
- NOWOŚĆ! Dziennikarstwo (nabór od roku akadem. 2026/27)
Absolwent specjalności posiada wiedzę z zakresu:
- szeroko rozumianej kultury audiowizualnej
- funkcjonowania mediów
- prawnych i ekonomicznych uwarunkowań pracy dziennikarskiej
- różnych form dziennikarstwa
Potrafi:
- mistrzowsko tworzyć teksty różnego rodzaju
- docierać do źródeł informacji
- analizować i tłumaczyć świat, który go otacza
- kreatywnie uczestniczyć w świecie nowoczesnych mediów i promocji
Gdzie znajdzie pracę?
- redakcje pism, radia, telewizji, portali internetowych
- instytucje kultury, oświaty i administracji
- wydawnictwa
- firmy sektora promocji i reklamy
Plan studiów (w ujęciu przedmiotowym)
Siatka zajęć
Siatka zajęć
Kryteria kwalifikacji na studia drugiego stopnia
Szczegółowe kryteria rekrutacji na I rok studiów stacjonarnych drugiego stopnia, na kierunku: filologia polska (4 semestry) w roku akademickim 2023/2024:
Na I rok studiów mogą ubiegać się:
- na specjalność: nauczycielską:
- absolwenci studiów pierwszego stopnia filologii polskiej o specjalności nauczycielskiej
- na specjalność: projektowanie komunikacji (communitation design):
- absolwenci studiów pierwszego stopnia filologii polskiej
- absolwenci innych kierunków humanistycznych i społecznych (np. związanych z komunikacją społeczną, mediami, dziennikarstwem) mogą zostać przyjęci pod warunkiem uzupełnienia w trakcie studiów płatnego programu wyrównawczego.
Terminy
>> TUTAJ ZAPISZESZ SIĘ NA STUDIA <<
Więcej informacji: