Nauka górą! Wybierz swój kierunek studiów. Rekrutacja na studia już w czerwcu 2024

Kierunki studiów

Zarządzanie (I lic.)

Data: 23.01.2023
Wydział
Wydział Zarządzania i Transportu
Tryb studiów
stacjonarne
Język wykładowy
język polski
Stopień studiów
studia I stopnia
Profil studiów
ogólnoakademicki
Opłata za studia
studia darmowe
Uzyskany tytuł
licencjat
Czas trwania studiów
3-letnie (6 semestrów)
Rekrutacja na semestr zimowy 2024/2025
Rekrutacja online Przejdź do kalkulatora
Pozostałe kierunki na wydziale

zarzadzanie.webp

 

Zarządzanie to kierunek studiów dla osób, które z ciekawością i pasją zmierzą się z nauką zagadnień z obszaru zarządzania, ekonomii, finansów, przedsiębiorczości, marketingu, logistyki i jakości.

Osób samodzielnych, kreatywnych, niebojących się wyzwań, które potrafią pracować zarówno w małych, jak i dużych zespołach. Na studiach dowiesz się, jak funkcjonuje gospodarka, współczesne firmy i inne organizacje, poznasz metody i instrumenty pracy menedżera, nauczysz się prowadzić badania rynkowe. Rozwiniesz umiejętności pracy zespołowej, realizacji projektów i rozwiązywania problemów. Tę wiedzę wykorzystasz potem w praktyce we wszystkich branżach gospodarki.

Nasi absolwenci pracują na stanowiskach wysokospecjalistycznych w firmach lokalnych, jak i globalnych korporacjach, kierują zaawansowanymi projektami i zespołami ludzi. Wielu z nich to także odnoszący sukcesy przedsiębiorcy, innowatorzy czy twórcy startupów. Polecamy zarządzanie wszystkim tym, którzy chcą związać swoją przyszłość i karierę z realizacją profesjonalnych zadań w przedsiębiorstwach czy administracji lub mają odwagę i pomysł, by odnaleźć się we własnym biznesie. Studenci kierunku zarządzanie mają do wyboru trzy specjalności. Wybór specjalności następuje na drugim semestrze studiów. 

 

Specjalności

  • Zarządzanie firmą
    Na specjalności Zarządzanie firmą kładziemy duży nacisk na połączenie teorii z praktyką. Studenci realizują projekty konsultingu studenckiego w trakcie których rozwiązują problemy przedsiębiorstw, z którymi współpracujemy. Pracują pod opieką wykładowcy akademickiego oraz menedżera z danego przedsiębiorstwa. Mają przez to możliwość posmakowania kontaktu z rzeczywistym klientem i samodzielnego proponowania rozwiązań w konkretnych sprawach firmy. Każdy student ma szansę wnieść do takiej firmy coś nowego, zmienić ją czy ulepszyć. Samodzielna realizacja projektu biznesowego pozwala studentom na sprawdzenie poziomu swojej wiedzy. Dla studentów–konsultantów inicjatywa tego typu daje szansę na aktywizację zawodową oraz rozwijanie nowych umiejętności i kompetencji, niezbędnych do poruszania się w dzisiejszym świecie biznesu. Takie połączenie teorii i praktyki w czasie studiów ułatwia znalezienie atrakcyjnej pracy.

    Jakie przedmioty?
    Zajęcia na specjalności Zarządzanie firmą pozwalają nabyć wiedzę niezbędną do podjęcia pracy w różnych branżach. Przedmioty na studiach licencjackich to m.in. Biznes plan, Zarządzanie i planowanie marketingowe, Przywództwo w organizacji, Negocjacje i techniki sprzedaży, Zarządzanie karierą zawodową czy Marketing internetowy. Na studiach magisterskich wśród przedmiotów na specjalności znajdują się m.in. Marketing międzynarodowy, Zarządzanie marką i wizerunkiem, Controlling, Zarządzanie ryzykiem czy E-commerce. Zajęcia na specjalności Zarządzanie firmą są ściśle związane z praktyką biznesową i obejmują, oprócz konsultingu studenckiego, wizyty studyjne w firmach, wykłady gościnne praktyków czy prace dyplomowe dla biznesu. Na zajęciach studenci pracują indywidualnie i zespołowo, prowadzą własne badania i analizy, a także poznają realne wyzwania przedsiębiorstw w oparciu o wybrane studia przypadków.

    Czy tylko nauka?
    Nie tylko nauką żyje student. Studenci specjalności Zarządzanie firmą uczestniczą we wszystkich działaniach Uczelni biorąc udział w konferencjach, warsztatach, seminariach, wykładach gościnnych praktyków zarządzania, w akcjach społecznych, wyjazdach w ramach wymiany międzynarodowej Erasmus+ oraz licznych wizytach studyjnych w kraju i poza jego granicami. Studenci mogą realizować się również działając w dwóch kołach naukowych: Koło Młody Menedżer oraz Koło Turystyki. Członkowie obu kół mogą poszerzać swoje horyzonty i spędzać miło czas na wspólnych wyprawach turystyczno-naukowych i konferencjach.

    Kariera zawodowa
    Absolwenci specjalności Zarządzanie firmą są przygotowani do pracy w przedsiębiorstwach na stanowiskach specjalista/starszy specjalista z  zakresu zarządzania (np. marketingu, promocji, sprzedaży, obsługi klienta, organizacji i zarządzania, strategii rozwoju itd.), kierownik średniego szczebla w przedsiębiorstwach (małych, średnich i dużych) oraz do uruchomienia i prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

  • Zarządzanie w administracji i finanse organizacji
    Proponowana specjalność szczególnie w obecnym czasie daje młodym ludziom szerokie możliwości zdobycia zatrudnienia. Specjalność posiada w nazwie dwa obszary: administracja – rozumiana szeroko, nie tylko jako administracja publiczna, ale również administracja gospodarcza, czyli wszystko to, co dotyczy przedsiębiorców i prowadzonej przez nich działalności gospodarczej (instytucje otoczenia biznesu, wsparcie finansowe i techniczne, zapewnienie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego itp.) oraz finanse – przygotowujące do zarządzania finansami nie tylko publicznymi, ale również własnej działalności gospodarczej i innych podmiotów funkcjonujących na rynku.

    Dzięki tej specjalności pozyskuje się teoretyczną i praktyczną wiedzę oraz doświadczenie niezbędne do pracy w strukturach organizacyjnych administracji publicznej, w instytucjach Unii Europejskiej i organizacjach międzynarodowych, a także w różnego rodzaju organizacjach gospodarczych i pozarządowych.

    Jakie przedmioty? 
    Specjalność oferuje przedmioty  z dwóch obszarów nauki. Z zakresu finansów są to takie przedmioty jak: strategie finansowania organizacji, analiza przedsięwzięć inwestycyjnych firmy, finanse międzynarodowe i UE, zarządzanie i proces budżetowania w organizacji, fundusze UE, system finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Z zakresu administracji realizowane są takie przedmioty jak: techniki komunikacji w administracji, kodeks postępowania administracyjnego, przedsiębiorczość w strategiach rozwoju lokalnego, Small Business, zarządzanie oświatą, polityka społeczna. Program specjalności pozwala wyposażyć nie tylko w wiedzę teoretyczną, ale przede wszystkim w wiedzę praktyczną, ponieważ każdy przedmiot umożliwia doskonalenie umiejętności praktycznych poprzez realizację ćwiczeń, projektów, samodzielnych zadań oraz badań terenowych.

    Czy tylko nauka? 
    Specjalność prowadzi grupa profesjonalistów, z długoletnim doświadczeniem w praktyce gospodarczej oraz dydaktyce. Zapewnia wsparcie w rozwijaniu zainteresowań studentów,  poszukiwaniu zatrudnienia oraz w przygotowaniu prac dyplomowych o tematyce zgodnej z prowadzoną tematyką kształcenia. Organizowane są dla naszych studentów dodatkowe szkolenia (np. uruchamianie własnego przedsiębiorstwa społecznego)  oraz wykłady prowadzone przez przedstawicieli Związku Banków Polskich, Powiatowego Urzędu Pracy, ZUS oraz przedsiębiorców działających w regionie.

    Kariera zawodowa
    Zatrudnienie można znaleźć w małych i średnich firmach, korporacjach, sektorze finansowym (banki, firmy ubezpieczeniowe,  instytucje doradztwa finansowego, biura rachunkowe itp.), administracji publicznej, organizacjach pozarządowych (fundacje, stowarzyszenia, spółdzielnie socjalne itp.), instytucjach otoczenia biznesu wspierające przedsiębiorców, własnym przedsiębiorstwie.

  • Zarządzanie logistyką i jakością
    Z logistyką związana jest praktycznie każda działalność człowieka. Zadania logistyka koncentrują się na wielu aspektach, w tym na: planowaniu i koordynowaniu dostaw towarów do klientów, zaopatrzeniu produkcji w niezbędne surowce, zarządzaniu magazynami i centrami dystrybucyjnymi czy kompletowaniu przesyłek. Wszystkie te działania mają na celu osiągniecie zadowolenia klienta. Jednak samo dostarczenie towaru na czas i na miejsce nie oznacza, że klient będzie zadowolony, ponieważ towar, który otrzymał, musi spełniać jego wymagania i być właściwej jakości. To z kolei jest wyzwanie dla specjalisty ds. jakości, który posiada wiedzę obejmującą znajomość systemów zarządzania jakością, audytowania czy też narzędzi jakości. Połączenie wiedzy z obszarów logistyki i jakości pozwala na elastyczne dostosowanie się do wymagań klientów, lepsze zrozumienie problemów, z jakimi na co dzień zmagają się logistycy i pracownicy działów jakości.

    Jakie przedmioty?
    Oferta dydaktyczna specjalności obejmuje szereg praktycznych przedmiotów. Na zajęciach ćwiczeniowych studenci prowadzą własne badania i analizy, a także rozwiązują case study zawierające praktyczne przykłady rozwiązań wdrożonych przez firmy logistyczne, produkcyjne czy usługowe. W ramach realizowanego programu organizowane są wykłady prowadzone przez specjalistów z danej dziedziny. Studenci specjalności swą wiedzę teoretyczną mogą skonfrontować z praktyką podczas licznych wycieczek naukowych.

    Czy tylko nauka?
    Oprócz nauki studenci mogą uczestniczyć w życiu uczelni angażując się w rożnego typu akcje, biorąc udział w konferencjach naukowych, wyjazdach w ramach wymiany międzynarodowej Erasmus+, a także działając w kołach naukowych. Przy Katedrze Zarządzania funkcjonuje Koło Naukowe Logistyki i Jakości Quallog. Zrzesza ono grupę młodych ludzi, którzy chcą wiedzieć więcej i lepiej, być tam, gdzie inni jeszcze nie byli, rozwiązywać problemy dotąd nierozwiązane, spędzając miło czas w swoim towarzystwie, na wyjazdach, konferencjach i wycieczkach, by po ukończeniu studiów zdobyć pracę, o której marzą wszyscy.

    Kariera zawodowa
    Absolwenci specjalności zarządzanie logistyką i jakością są przygotowani do pracy w przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych m.in. takich branż jak automotive, transport, spedycja, logistyka, budownictwo, telekomunikacja, gastronomia, hotelarstwo, a także w jednostkach administracji państwowej i samorządowej.


Plan studiów (w ujęciu przedmiotowym)

Siatka zajęć



Zasady kwalifikacji

Wymagane dokumenty kwalifikacyjne

Kandydaci na I rok studiów pierwszego stopnia zobowiązani są do złożenia następujących dokumentów: 

  • kopii świadectwa dojrzałości albo świadectwa dojrzałości i zaświadczenia o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów;
  • poświadczenia uiszczenia opłaty rekrutacyjnej; 

Dokumenty można przesłać przez system rekrutacyjny.


Przedmioty będące podstawą kwalifikacji

Kierunek Przedmioty podstawowe - P Język obcy nowożytny - JO
Zarządzanie matematyka lub informatyka lub geografia dowolny język obcy nowożytny



Wskaźnik rekrutacji

Wskaźnik rekrutacji WR (maksymalna liczba punktów = 1000) dla kandydatów, którzy zdawali egzamin maturalny wyliczony zostanie wg wzoru:

WR = 4P + JO

gdzie:
P – liczba punktów określana na podstawie wyników części pisemnej egzaminu maturalnego z przedmiotów podstawowych (zgodnie z załącznikiem Nr 3 do Uchwały Senatu ATH Nr 1672/05/VII/2022 z dnia 31 maja 2022 r.)

W przypadku, gdy kandydat:

  • zdawał przedmiot na obydwu poziomach, podstawowym i rozszerzonym, liczba punktów P jest sumą wyników procentowych ze świadectwa z poziomu podstawowego i rozszerzonego;
  • zdawał przedmiot na poziomie podstawowym, liczba punktów P równa się wynikowi procentowemu ze świadectwa;
  • zdawał przedmiot na poziomie rozszerzonym lub mógł zdawać przedmiot tylko
    na jednym poziomie, liczba punktów P równa się wynikowi procentowemu
    ze świadectwa pomnożonemu przez dwa.

Jeżeli kandydat zdawał więcej niż jeden przedmiot wymieniony w załączniku Nr 3, to wybierany jest przedmiot z wynikiem korzystniejszym dla kandydata.
Maksymalna liczba punktów  P = 200.

JO – liczba  punktów określana na podstawie wyników  z części pisemnej egzaminu maturalnego z  języka obcego nowożytnego (zgodnie z załącznikiem Nr 3 do Uchwały Senatu ATH Nr 1672/05/VII/2022 z dnia 31 maja 2022 r.)

W przypadku, gdy kandydat:

  • zdawał przedmiot na obydwu poziomach, podstawowym i rozszerzonym, liczba punktów JO jest sumą wyników procentowych ze świadectwa z poziomu podstawowego i rozszerzonego;
  • zdawał przedmiot na poziomie podstawowym, liczba punktów JO równa się wynikowi procentowemu ze świadectwa;
  • zdawał przedmiot na poziomie rozszerzonym lub mógł zdawać przedmiot tylko
    na jednym poziomie, liczba punktów JO równa się wynikowi procentowemu
    ze świadectwa pomnożonemu przez dwa.

Jeżeli kandydat zdawał więcej niż jeden przedmiot wymieniony w załączniku Nr 3, to wybierany jest przedmiot z wynikiem korzystniejszym dla kandydata. Maksymalna liczba punktów JO = 200.

W przypadku, gdy kandydat nie zdawał podczas egzaminu maturalnego żadnego przedmiotu z listy wymienionych w załączniku nr 3 do Uchwały Senatu ATH Nr 1672/05/VII/2022 z dnia 31 maja 2022 r., brak oceny z tego przedmiotu  nie wyklucza go z toku postępowania kwalifikacyjnego, ale jest równoznaczny z otrzymaniem przez kandydata 0 punktów z tego przedmiotu podstawowego i/lub języka obcego.

Wskaźnik rekrutacji WR (maksymalna liczba punktów = 1000) dla kandydatów, którzy zdawali egzamin dojrzałości wyliczony zostanie wg wzoru:

WR = 4P + JO

gdzie:
P – liczba punktów uzyskana po przeliczeniu oceny z matury pisemnej z przedmiotu podstawowego (zgodnie z załącznikiem Nr 3 do Uchwały Senatu ATH 1672/05/VII/2022 z dnia 31 maja 2022 r.) dla każdego kierunku. Maksymalna liczba punktów P = 200. 
JO – liczba punktów uzyskana z przeliczenia oceny z matury pisemnej lub ustnej (brana pod uwagę jest ocena korzystniejsza dla kandydata)  z języka obcego nowożytnego (zgodnie z załącznikiem Nr 3 do Uchwały Senatu ATH 1672/05/VII/2022 z dnia 31 maja 2022 r.)
Kandydat posiadający certyfikat językowy, zwalniający z egzaminu maturalnego, uzyskuje maksymalną liczbę punktów. Maksymalna liczba punktów JO = 200.

W przypadku, gdy kandydat nie zdawał podczas egzaminu dojrzałości przedmiotów będących podstawą kwalifikacji, będzie brana pod uwagę jego ocena ze świadectwa ukończenia szkoły średniej z wagą 0,5.

Liczba punktów przypisanych ocenom z egzaminu dojrzałości jest następująca:

Ocena
Liczba punktów
Rok wydania świadectwa
przed 1992 r.
skala ocen 3 – 5
1992 – 2006 r.
skala ocen 2 – 6
celujący
200
bardzo dobry
200
150
dobry
133
115
dostateczny
67
70
dopuszczający
- 3


 

Terminy

Terminy rekrutacji na studia stacjonarne oraz niestacjonarne, rozpoczynające się od semestru zimowego roku akademickiego 2023/2024 dla:

  • obywateli polskich dostępne są TUTAJ
  • cudzoziemców dostępne są TUTAJ


Opłaty

Zgodnie z § 38 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861) wysokość opłaty za przeprowadzenie rekrutacji na studia wynosi 85 zł.


Wymagane dokumenty w przypadku zakwalifikowania na studia

Kandydaci na I rok studiów pierwszego stopnia zobowiązani są do złożenia następujących dokumentów: 

  1. kopia świadectwa dojrzałości albo świadectwa dojrzałości i zaświadczenia o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów poświadczonych przez uczelnię (oryginały do wglądu);
  2. ankieta osobowa kandydata oraz podanie (do pobrania z systemu Internetowej Rekrutacji Kandydatów zakładka: Zgłoszenia rekrutacyjne/Dokumenty i dalsze kroki);
  3. oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych przez Uniwersytet Bielsko-Bialski (do pobrania z systemu Internetowej Rekrutacji Kandydatów zakładka: Zgłoszenia rekrutacyjne/Dokumenty i dalsze kroki);
  4. karta wpisu na listę studentów – (do pobrania z systemu Internetowej Rekrutacji Kandydatów zakładka: Zgłoszenia rekrutacyjne/Dokumenty i dalsze kroki);
  5. fotografia o wymiarach 35 x 45 mm, bez nakrycia głowy, w stroju galowym na jasnym tle (zgodnie z wymogami jak przy dowodzie osobistym) oraz fotografia w wersji elektronicznej, wykonana według podanych wcześniej wymagań, wprowadzona do systemu Internetowej Rekrutacji Kandydatów zakładka: Moje konto/Formularze osobowe/Zdjęcie);
  6. poświadczenie uiszczenia opłaty rekrutacyjnej w wysokości 85 zł;
    UWAGA: Indywidualne konto do wpłaty opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia, po dokonaniu zgłoszenia rekrutacyjnego  w Internetowej Rekrutacji Kandydatów, jest wskazane w zakładce: Moje konto/ Płatności.
    Tytuł przelewu: Opłata rekrutacyjna oraz imię i nazwisko kandydata.
  7. oświadczenie o zapoznaniu się z wysokością opłat za usługi edukacyjne na Uniwersytecie Bielsko-Bialskim (do pobrania z systemu Internetowej Rekrutacji Kandydatów zakładka: Zgłoszenia rekrutacyjne/Dokumenty i dalsze kroki);

potwierdzenia uiszczenia opłaty za Elektroniczną Legitymację Studencką w wysokości 22 zł

Uwaga: Kandydaci składają skompletowane dokumenty w teczce (białej wiązanej), dokumenty dostępne w systemie rekrutacyjnym po zakwalifikowaniu na studia.

 



Dodatkowe informacje:

Studenci kierunku mają do dyspozycji dobrze wyposażone laboratoria, dostęp do specjalistycznego oprogramowania oraz bogatego księgozbioru. W dużym stopniu utworzenie bazy dydaktycznej kierunku było możliwe dzięki:

  • projektowi „ATH ŁĄCZY – droga do wspólnego celu – gospodarki opartej na wiedzy”; projekt realizowany był w okresie 01.10.2010 – 31.12.2015, a kwota przeznaczona dla kierunku to około 3 mln zł,
  • nagrodzie 1 mln złotych w konkursie MNiSW na dofinansowanie podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni w zakresie wdrażania systemów poprawy jakości kształcenia oraz Krajowych Ram Kwalifikacji,
  • projektowi „Akademia Przyszłości – Kompleksowy Program Rozwoju Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej”; projekt realizowany jest od 01.04.2018 do 31.03.2022, a kwota przeznaczona dla kierunku to około 420 000 zł.

Współpraca z pozostałymi Wydziałami technicznymi UBB powoduje, że studenci kierunku korzystają także ze specjalistycznych laboratoriów tamtych jednostek. 

©2023 UBB. Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: OPTeam S.A.