Kierunki studiów

Zarządzanie (II mgr niestacjonarne)

Data: 23.01.2023
Wydział
Wydział Zarządzania i Transportu
Tryb studiów
niestacjonarne
Język wykładowy
język polski
Stopień studiów
studia II stopnia (mgr)
Profil studiów
ogólnoakademicki
Opłata za studia
studia płatne
Uzyskany tytuł
magister
Czas trwania studiów
2-letnie (4 semestry)
Rekrutacja na semestr zimowy 2025/2026
Rekrutacja online Przejdź do kalkulatora
Pozostałe kierunki na wydziale
zarzadzanie.webp

 
Dla kogo kierunek Zarządzanie?

Dla osób, które z ciekawością i pasją zmierzą się z nauką zagadnień z obszaru zarządzania, ekonomii, finansów, przedsiębiorczości, marketingu, logistyki i jakości, HR. Osób samodzielnych, kreatywnych, niebojących się wyzwań, które potrafią pracować zarówno w małych, jak i dużych zespołach. Na studiach dowiesz się, jak funkcjonuje gospodarka, współczesne firmy i inne organizacje, poznasz metody i instrumenty pracy menedżera, nauczysz się prowadzić badania rynkowe. Rozwiniesz umiejętności pracy zespołowej, realizacji projektów i rozwiązywania problemów. Tę wiedzę wykorzystasz potem w praktyce we wszystkich branżach gospodarki. Nasi absolwenci pracują na stanowiskach wysokospecjalistycznych w firmach lokalnych, jak i globalnych korporacjach, kierują zaawansowanymi projektami i zespołami ludzi. Wielu z nich to także odnoszący sukcesy przedsiębiorcy, innowatorzy czy twórcy startupów. Polecamy zarządzanie wszystkim tym, którzy chcą związać swoją przyszłość i karierę z realizacją profesjonalnych zadań w przedsiębiorstwach czy administracji lub mają odwagę i pomysł, by odnaleźć się we własnym biznesie. Studenci kierunku Zarządzanie mają do wyboru trzy specjalności. Wybór specjalności następuje na drugim semestrze studiów.

Specjalności

Studenci kierunku Zarządzanie mają do wyboru trzy specjalności. Wybór specjalności następuje na drugim semestrze studiów.

Menedżer HR i finansów - nowa specjalność

Specjalność kształci umiejętność strategicznej analizy zasobów ludzkich i finansowych w każdej organizacji oraz podejmowania decyzji dotyczących planowania rozwoju przedsiębiorstwa w długiej perspektywie. Pozyskiwanie najlepszych pracowników, zarządzanie zespołami, motywowanie i tworzenie bezpiecznego i inkluzywnego środowiska pracy przy jednoczesnym uwzględnieniu perspektywy finansowej to kluczowe kompetencje absolwenta specjalności. Nadzoruje on również wszelkie działania związane z  Employer Branding, a także szeroko rozumianą polityką personalną mając jednocześnie na uwadze aspekty finansowe ważne dla każdej organizacji.

Jakie przedmioty?

Specjalność oferuje między innymi przedmioty obejmujące zagadnienia:

  • Employer branding - kreowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy przyczyniającego się do atrakcyjności firmy na rynku pracy.
  • Polityki i instytucji rynku pracy - wiedza na temat funkcjonowania rynku pracy oraz polityki zatrudnienia pozwalająca na skuteczne dostosowywanie strategii personalnych do zmieniających się warunków rynkowych.
  • Inequalities and labour market - głęboka wiedza na temat nierówności społecznych i ich wpływu na rynek pracy umożliwiająca podejmowanie działań na rzecz równości i inkluzji.
  • Sustainable HRM- świadomość i umiejętność wdrażania zrównoważonych praktyk zarządzania zasobami ludzkimi, uwzględniająca aspekty społeczne i środowiskowe.
  • ESG w biznesie - umiejętność integrowania zasad odpowiedzialności społecznej, środowiskowej i korporacyjnej w strategie zarządzania zasobami ludzkimi i finansami oraz podstawy raportowania ESG w obszarze HR zgodnie ze standardami ESRS.
  • Finansów cyfrowych - zaawansowana wiedza z zakresu finansów cyfrowych, umożliwiającą skuteczne korzystanie z nowoczesnych narzędzi i technologii w obszarze finansów.
  • Analizy portfelowej - kompleksowa analiza portfela inwestycyjnego wspomagająca podejmowanie strategicznych decyzji finansowych.
  • Finansów zielonej transformacji - finansowanie zielonych projektów i transformacji pozwalająca na skuteczne zarządzanie środkami finansowymi z uwzględnieniem aspektów ekologicznych.

Czy tylko nauka?

Specjalność prowadzi grupa profesjonalistów, z długoletnim doświadczeniem w praktyce gospodarczej oraz dydaktyce. Zapewnia wsparcie w rozwijaniu zainteresowań studentów,  poszukiwaniu zatrudnienia oraz w przygotowaniu prac dyplomowych o tematyce zgodnej z prowadzoną tematyką kształcenia. Organizowane są dla naszych studentów dodatkowe szkolenia (np. uruchamianie własnego przedsiębiorstwa społecznego)  oraz wykłady prowadzone przez przedstawicieli Związku Banków Polskich, Powiatowego Urzędu Pracy, ZUS oraz przedsiębiorców działających w regionie.

Kariera zawodowa

Absolwent to wykwalifikowana osoba, posiadająca kompleksową wiedzę zarówno z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, jak i finansów. Program studiów umożliwia zdobycie umiejętności analitycznych, strategicznych oraz praktycznych, pozwalając na skuteczne kierowanie obszarami HR i finansów w zrównoważony sposób. Oferowany zestaw kompetencji menedżerskich jest nie tylko unikalny (połączenie zzl i finansów), ale również uniwersalny, czyli przydatny na każdym stanowisku kierowniczym.

Przykładowe stanowiska pracy, na których absolwent może wspierać organizacje:

  • Kierownik ds. zasobów ludzkich i zrównoważonego rozwoju: Koordynacja praktyk HR i strategii zrównoważonego rozwoju w firmie.
  • Konsultant ds. employer branding: Tworzenie i promowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy, zarządzanie marką pracodawcy.
  • Konsultant ds. ESG: Wdrażanie zasad odpowiedzialności społecznej, środowiskowej i korporacyjnej w strategię firmy.
  • HR Business Partner Współpraca z zarządem w zakresie strategii personalnych, z uwzględnieniem zasad ESG
  • Analityk ds. finansów cyfrowych: Analiza i optymalizacja procesów finansowych przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi cyfrowych
  • Specjalista ds. analizy portfelowej: Przeprowadzanie analizy portfelowej, wspieranie procesu podejmowania decyzji inwestycyjnych

Absolwenci tego kierunku są przygotowani do pracy zarówno w sektorze publicznym, prywatnym, jak i organizacjach non-profit. W sposób szczególny absolwenci są gotowi do wsparcia organizacji działających w środowisku międzynarodowym, ze względu na realizację części zajęć w języku angielskim.

Menedżer logistyki i jakości

Specjalność została przygotowana z myślą o studentach, którzy chcieliby połączyć operacyjną znajomość obszarów zarządzania logistycznego i zarządzania jakością z umiejętnościami menedżerskimi, takimi jak planowanie, budowanie zespołów czy kreowanie przestrzeni zawodowej.

Specjalność można zaliczyć do grona interdyscyplinarnych, co oznacza, że student zdobywa szeroką wiedzę na temat procesów związanych z funkcjonowaniem systemów zarządzania, przepływem dóbr i informacji, doskonaleniem organizacji, a także rozwija inne umiejętności przydatne w gospodarce, takie jak przywództwo, zarządzanie relacjami czy zarządzanie zespołem. Wszystkie te kompetencje i umiejętności interpersonalne są niezbędne w pracy na różnych stanowiskach i poziomach organizacji.

Prócz wiedzy z zakresu organizacyjnych aspektów zintegrowanych i branżowych systemów zarządzania, studia na specjalności uczą, jak uwzględniać potrzeby i oczekiwania klientów oraz innych stron zainteresowanych (pracowników, społeczeństwa, otroczenia gospodarczego) w procesach zarządzania, wykształcają podejście do ciągłego doskonalenia, które jest kluczowe dla sukcesu każdej organizacji.

Jakie przedmioty?

Oferta dydaktyczna specjalności obejmuje szereg praktycznych przedmiotów, które można podzielić na trzy grupy. Pierwsza z nich mieści w sobie zagadnienia organizacji, przepływu dóbr i informacji, omawiane na przedmiotach takich jak: planowanie logistyczne, zarządzanie czasem czy też zarządzanie w gospodarce cyfrowej. Drugą grupę stanowią przedmioty związane z zarządzaniem jakością i doskonaleniem organizacji, należą do nich np.: total quality management, zintegrowane systemy zarządzania czy branżowe systemy zarządzania. Całość uzupełniają przedmioty kształtujące kompetencje menedżerskie i są to np.: przywództwo, kreowanie przestrzeni zawodowej, zarządzanie relacjami i budowanie zespołu.

Na zajęciach ćwiczeniowych studenci prowadzą własne badania i analizy, a także rozwiązują problemy i studia przypadków, zawierające praktyczne przykłady rozwiązań wdrożonych przez przedsiębiorstwa z różnych branż i gałęzi przemysłu (logistyczne, produkcyjne, usługowe). Niektóre zajęcia maja formę praktyczna i są prowadzone przez specjalistów z danej dziedziny. Studenci mogą także skonfrontować swą wiedzę teoretyczną z praktyką podczas licznych wycieczek naukowych i wizyt studyjnych. 

Czy tylko nauka?

Oprócz nauki studenci mogą uczestniczyć w życiu uczelni, biorąc udział w konferencjach naukowych, festiwalach nauki, wyjazdach w ramach wymiany międzynarodowej Erasmus+, a także działając w kołach naukowych. Przy Katedrze Zarządzania funkcjonuje związane ze specjalnością Koło Naukowe Logistyki i Jakości Quallog, które organizuje wycieczki, wyjazdy konferencyjne, umożliwia studentom udział w aktywności naukowej uczelni i publikowanie własnych prac naukowych.

Kariera zawodowa

Absolwenci specjalności, ze względu na jej wielowymiarowość, są doskonale przygotowani do pracy w wielu gałęziach gospodarki, przedsiębiorstwach produkcyjnych, transportowych, magazynowych, handlowych, produkcyjnych, usługowych, administracji publicznej czy sklepach i platformach internetowych. Specjalność bowiem daje nie tylko wiedzę zawodową, ale także dodatkowe umiejętności i kompetencje interpersonalne, które są cenione na rynku pracy.

Nasi absolwenci pracują jako menedżerowie logistyki, spedytorzy, audytorzy, konsultanci, analitycy czy menedżerowie jakości. Wielu z nich z powodzeniem prowadzi własną działalność gospodarczą. Można ich spotkać w takich branżach, jak automotive, transport, spedycja, logistyka, budownictwo, telekomunikacja, gastronomia, hotelarstwo, a także w jednostkach administracji państwowej i samorządowej.

Zarządzanie firmą

Na specjalności Zarządzanie firmą kładziemy duży nacisk na połączenie teorii z praktyką. Studenci realizują projekty konsultingu studenckiego w trakcie których rozwiązują problemy przedsiębiorstw, z którymi współpracujemy. Pracują pod opieką wykładowcy akademickiego oraz menedżera z danego przedsiębiorstwa. Mają przez to możliwość posmakowania kontaktu z rzeczywistym klientem i samodzielnego proponowania rozwiązań w konkretnych sprawach firmy. Każdy student ma szansę wnieść do takiej firmy coś nowego, zmienić ją czy ulepszyć. Samodzielna realizacja projektu biznesowego pozwala studentom na sprawdzenie poziomu swojej wiedzy. Dla studentów–konsultantów inicjatywa tego typu daje szansę na aktywizację zawodową oraz rozwijanie nowych umiejętności i kompetencji, niezbędnych do poruszania się w dzisiejszym świecie biznesu. Takie połączenie teorii i praktyki w czasie studiów ułatwia znalezienie atrakcyjnej pracy.

Jakie przedmioty?

Zajęcia na specjalności Zarządzanie firmą pozwalają nabyć wiedzę niezbędną do podjęcia pracy w różnych branżach. Przedmioty na studiach licencjackich to m.in. Biznes plan, Zarządzanie i planowanie marketingowe, Przywództwo w organizacji, Negocjacje i techniki sprzedaży, Zarządzanie karierą zawodową czy Marketing internetowy. Na studiach magisterskich wśród przedmiotów na specjalności znajdują się m.in. Marketing międzynarodowy, Zarządzanie marką i wizerunkiem, Controlling, Zarządzanie ryzykiem czy E-commerce. Zajęcia na specjalności Zarządzanie firmą są ściśle związane z praktyką biznesową i obejmują, oprócz konsultingu studenckiego, wizyty studyjne w firmach, wykłady gościnne praktyków czy prace dyplomowe dla biznesu. Na zajęciach studenci pracują indywidualnie i zespołowo, prowadzą własne badania i analizy, a także poznają realne wyzwania przedsiębiorstw w oparciu o wybrane studia przypadków.

Czy tylko nauka?

Nie tylko nauką żyje student. Studenci specjalności Zarządzanie firmą uczestniczą we wszystkich działaniach Uczelni biorąc udział w konferencjach, warsztatach, seminariach, wykładach gościnnych praktyków zarządzania, w akcjach społecznych, wyjazdach w ramach wymiany międzynarodowej Erasmus+ oraz licznych wizytach studyjnych w kraju i poza jego granicami. Studenci mogą realizować się również działając w dwóch kołach naukowych: Koło Młody Menedżer oraz Koło Turystyki. Członkowie obu kół mogą poszerzać swoje horyzonty i spędzać miło czas na wspólnych wyprawach turystyczno-naukowych i konferencjach.

Kariera zawodowa

Absolwenci specjalności Zarządzanie firmą są przygotowani do pracy w przedsiębiorstwach na stanowiskach specjalista/starszy specjalista z  zakresu zarządzania (np. marketingu, promocji, sprzedaży, obsługi klienta, organizacji i zarządzania, strategii rozwoju itd.), kierownik średniego szczebla w przedsiębiorstwach (małych, średnich i dużych) oraz do uruchomienia i prowadzenia własnej działalności gospodarczej. 


Plan studiów (w ujęciu przedmiotowym)

Siatka zajęć



Zasady kwalifikacji

Wymagane dokumenty kwalifikacyjne

Kandydaci na I rok studiów pierwszego stopnia zobowiązani są do złożenia następujących dokumentów: 

  • kopia dyplomu ukończenia studiów poświadczona przez uczelnię (oryginały do wglądu)
  • zaświadczenie o wysokości średniej ocen ze studiów pierwszego stopnia;
  • poświadczenie uiszczenia opłaty rekrutacyjnej.

Dokumenty można przesłać przez system rekrutacyjny.

Kwalifikacja następuje na podstawie oceny figurującej na dyplomie studiów pierwszego stopnia oraz średniej ocen ze studiów pierwszego stopnia.

O przyjęcie na studia stacjonarne II stopnia kierunek Zarządzanie (studia  4-semestralne) mogą ubiegać się absolwenci studiów I stopnia licencjackich i inżynierskich posiadający tytuł licencjata i/lub inżyniera oraz absolwenci studiów II stopnia posiadający tytuł magistra po wszystkich kierunkach.

Wskaźnik rekrutacji

Komisja rekrutacyjna sporządza listy rankingowe kandydatów na podstawie wskaźnika rekrutacji WR wyliczonego wg wzoru:

WR = (10 x O) + S

gdzie:
O - ocena figurująca na dyplomie studiów pierwszego stopnia,
S - średnia ocen ze studiów pierwszego stopnia, 


Terminy
  • Terminy rekrutacji na studia stacjonarne oraz niestacjonarne, rozpoczynające się od semestru zimowego roku akademickiego 2024/2025 dla:

    • obywateli polskich dostępne są TUTAJ
    • cudzoziemców dostępne są TUTAJ




Opłaty

Zgodnie z § 38 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861) wysokość opłaty za przeprowadzenie rekrutacji na studia wynosi 85 zł.


Wymagane dokumenty w przypadku zakwalifikowania na studia

Kandydaci na I rok studiów drugiego stopnia zobowiązani są do złożenia następujących dokumentów: 

  • kopii dyplomu ukończenia studiów poświadczonej przez uczelnię - w przypadku kandydata na studia drugiego stopnia;
  • zaświadczenia o wysokości średniej ocen ze studiów pierwszego stopnia; 
  • ankiety osobowej kandydata oraz podania (formularze ankiety oraz podania możliwe do pobrania w systemie rekrutacyjnym; 
  • poświadczenia uiszczenia opłaty rekrutacyjnej; 
  • oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych przez Akademię Techniczno-Humanistyczną w Bielsku-Białej; 
  • karty wpisu na listę studentów; 
  • fotografii o wymiarach 35 x 45 mm, bez nakrycia głowy, w stroju galowym na jasnym tle (zgodnie z wymogami jak przy dowodzie osobistym) oraz fotografii w wersji elektronicznej, wykonanej według podanych wcześniej wymagań, wprowadzone do systemu elektronicznej rejestracji przez kandydata; 
  • potwierdzenia uiszczenia opłaty za legitymację studencką. 

Uwaga: Kandydaci składają skompletowane dokumenty w teczce (białej wiązanej), dokumenty dostępne w systemie rekrutacyjnym po zakwalifikowaniu na studia.

 

>> TUTAJ ZAPISZESZ SIĘ NA STUDIA <<


Dodatkowe informacje:

Więcej informacji:


Studenci kierunku mają do dyspozycji dobrze wyposażone laboratoria, dostęp do specjalistycznego oprogramowania oraz bogatego księgozbioru. W dużym stopniu utworzenie bazy dydaktycznej kierunku było możliwe dzięki:

  • projektowi „ATH ŁĄCZY – droga do wspólnego celu – gospodarki opartej na wiedzy”; projekt realizowany był w okresie 01.10.2010 – 31.12.2015, a kwota przeznaczona dla kierunku to około 3 mln zł,
  • nagrodzie 1 mln złotych w konkursie MNiSW na dofinansowanie podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni w zakresie wdrażania systemów poprawy jakości kształcenia oraz Krajowych Ram Kwalifikacji,
  • projektowi „Akademia Przyszłości – Kompleksowy Program Rozwoju Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej”; projekt realizowany był od 01.04.2018 do 31.03.2022, a kwota przeznaczona dla kierunku to około 420 000 zł.

Współpraca z pozostałymi Wydziałami technicznymi UBB powoduje, że studenci kierunku korzystają także ze specjalistycznych laboratoriów tamtych jednostek. 

©2023 UBB. Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: OPTeam S.A.